Laatst bijgewerkt op 4 augustus 2022

Caloriearm ijs maken: gezond, suikervrij en zonder melk 🍨

Is het mogelijk om zelf gezond ijs te maken, zonder suiker, zonder koemelk of slagroom? Onze originele recepten om een heerlijk en caloriearm ijs te maken. Met of zonder ijsmachine.


Op Alle Italiaanse besteden we aandacht aan de ingrediënten van de ijsrecepten die we delen. Voor het ijs basisrecept, vanille-ijs, chocolade-ijs en yoghurtijs gebruiken we een basis van verse ingrediënten: melk, room en suiker.
Verder zijn in deze recepten, zelfs in de originele versie, geen eieren nodig.

We schreven ook het recept voor fruit sorbetijs, op waterbasis en zonder zuivel.


Hoe maak je een romig ijs zonder melk en slagroom?

Kun je een romig ijsje maken, bijvoorbeeld met chocolade of vanille, zonder melk en slagroom? Wij maken al jaren ijs en dat vinden wij ook.
Één van de redenen waarom we zo graag zelf ijs maken met de ijsmachine, is dat we kunnen experimenteren met de ingrediënten die we het lekkerst vinden.
In onze stad is er met name één ijssalon die heel goed ijs maakt, met een Italiaanse traditie. Maar sommige ijssmaken zijn gewoon te suikerachtig naar onze smaak.
Door zelf ijs te maken kunnen we de hoeveelheid suiker verminderen of, beter nog, we kunnen experimenteren met alternatieven voor slagroom en melk.


Op deze pagina delen we onze tips voor het maken van caloriearm ijs. De originele recepten gebaseerd op onze ervaring, voor een vers en gezonder ijsje.

Op deze pagina


Wij zijn Italianen in Nederland en we schrijven deze pagina ook om ons Nederlands te oefenen. Vergeef ons als je spelfouten vindt. 🙂


Italiaans leren 🇮🇹

Hoe zeg je suikervrij in het Italiaans? De Italiaanse woorden van deze pagina:

🔊 Gelato Ijs
🔊 Zucchero Suiker
🔊 Senza zucchero Suikervrij
🔊 Zucchero di canna Rietsuiker
🔊 Miele Honing
🔊 Calorie Calorieën
🔊 Dietetico Caloriearm

Bekijk onze pagina over handige zinnen en woorden van de Italiaanse taal.


Is suiker nodig in ijs?

Suikers in ijs worden voor twee dingen gebruikt:

  • om een zoete smaak te geven;

  • vooral om het ijs zacht en romig te maken.

Als we geen suikers toevoegen, krijgen we in de praktijk een ijsje dat een set ijsblokjes is.
Suiker smelt daarentegen samen met de vloeistoffen (water, room of melk) en vormt bij het roeren zeer kleine ijskristallen die het ijs romig maken.

Welke suikers worden in ijs gebruikt?

De klassieke recepten voor ijs omvatten het gebruik van sucrose, rietsuiker of honing.

Suikervrij ijs maken: alternatieven voor suiker

Helemaal suikervrij ijs maken is eigenlijk niet mogelijk: suikers zitten al in veel van de basisingrediënten, ook in fruit. Het is juister om te zeggen dat we zullen proberen een ijs te maken "zonder toegevoegde suikers".



Zoetstoffen

De suikers in ijs zijn niet alleen om een zoete smaak te geven.
De zoetstoffen in tabletten zijn niet goed, omdat ze niet de eigenschappen hebben die suiker heeft om structuur en romigheid aan het ijs te geven.

Sommige online recepten raden aan om suiker te vervangen door:

  • Maltitol, in dezelfde hoeveelheid suiker als aangegeven in het recept;

  • Erythrol, met 30% minder dan de hoeveelheid suiker.

Stevia

Ijs maken zonder suiker met Stevia

Stevia wordt vaak in de supermarkt gevonden, gemengd met maltodextrine of andere zoetstoffen. Omdat het in poedervorm is, kan het worden gebruikt als alternatief voor suiker.
We raden je echter aan om stevia-poeder niet uitsluitend als zoetstof voor ijs te gebruiken; je kunt experimenteren en het combineren met andere suikers, bijvoorbeeld honing.


Fructose

Fructose is de suiker die in fruit zit, en is ook ideaal voor gebruik in fruit ijsjes en sorbetijses. Naar onze mening is het niet ideaal voor andere smaken omdat het hun smaak verandert.
Het is meer zoetstof dan sucrose; als je besluit om het te gebruiken, kun je minder plaatsen.

Rietsuiker

Er is echt niet veel verschil tussen bruine suiker en traditionele suiker, voor zover we weten. Wat verandert, is de smaak. Daarom gebruiken we het ook in de recepten op deze site.

Honing

Ijs maken zonder suiker met honing

Honing is voornamelijk samengesteld uit glucose en fructose, een percentage water, plus de aroma's die het zijn speciale smaak geven, die vooral ook in ijs wordt gevoeld. We gebruiken het vaak als alternatief voor suiker, maar het is niet geschikt voor alle soorten ijs. Je kunt ongeveer de helft van de hoeveelheid suiker gebruiken die in het recept wordt aanbevolen, en je kunt het ook proberen te mengen met andere zoetstoffen zoals stevia.
We doen het routinematig en we krijgen hele lekkere ijsjes.

Ahornsiroop

Ijs maken zonder suiker met ahornsiroop

Ahornsiroop komt van esdoorns en is samengesteld uit glucose, fructose en ongeveer 30% water. Net als bij honing heeft het een sterke smaak die de smaak van het ijs verandert. Het is daarom geschikt voor gebruik bij bepaalde soorten ijs, zoals yoghurt, hazelnoten en chocolade.



Als je het ijs mengsel proeft voordat je het in de ijsmachine giet, zal het zoeter lijken dan het ijs dat je krijgt. Dit komt doordat ons gehemelte zoetheid anders waarneemt, afhankelijk van de temperatuur.

IJS - druk 3

Een uitstekend boek om ijs met bijzondere smaken te leren maken is IJS, dat de recepten van de beroemde Roberto Gelato ijssalon in Utrecht bevat. In het boek vind je bijvoorbeeld het recept voor prosecco-ijs en tomatenijs.

IJs / druk 3 - bol.com

Het boek is aan zijnde derde druk toe en is bijzonder geschikt om de basistechniek van zelfgemaakt ijs aan te leren.

Vetvrij dieetijs maken: fruit sorbetijs

We hebben een heel artikel gewijd aan sorbetijses met fruitsmaak, die eenvoudig gemaakt kunnen worden met water in plaats van melk en room.
Omdat ze geen melk bevatten, worden ze geen ijsjes maar sorbetijses genoemd.
Fruit sorbetijses vereisen echter de toevoeging van suikers.
Een ijsje dat alleen van fruit en water is gemaakt, maar zonder suiker, zou bitter en niet erg romig zijn.


Voor zelfgemaakt ijs geldt een regel: als je meer suiker toevoegt, mag je minder vet toevoegen.

Ijs maken zonder melk en zonder slagroom

In traditioneel ijs worden melk, slagroom en eieren gebruikt om vetten en eiwitten te leveren. Als we het liever zonder willen, is het nodig om vetten en eiwitten van plantaardige oorsprong te vinden.

Plantaardige slagroom

Veel recepten die je online vindt, maken gebruik van plantaardige room, die zeker romigheid aan het ijs kan geven.
Plantaardige room is echter niet onze eerste keuze. Algemeen wordt aangenomen dat de vetten in plantaardige room vaak van lage kwaliteit zijn; deze vetten zijn naar onze mening geen gezond alternatief.

🥥 Kokosmelk

Caloriearm ijs kokosmelk

Ons favoriete alternatief voor slagroom en melk is kokosmelk.
Ijs dat met kokosmelk wordt gemaakt, smaakt een beetje anders dan ijs gemaakt met koemelk. Daarom past het het beste bij sommige smaken ijs, zoals yoghurt of chocolade.

We gebruiken het vaak bij het maken van ijs. Vooral in combinatie met honing worden heerlijke ijsjes verkregen: we leggen het uit in onderstaand recept.

Kokosmelk wordt gemaakt van kokospulp en een variabel percentage water. Het resultaat is een vloeistof met een hoog vetgehalte vergelijkbaar met room, perfect voor het maken van ijs.


Je kunt kokosmelk vaak in de supermarkt kopen, in tetra pak of in blikjes, met verschillende concentraties vetten. Let op het vetpercentage: we raden aan om degene met 18% vet te nemen.
Kokosmelk uit blik werkt niet goed omdat het een lager vetpercentage bevat, rond de 6%.

Verdere alternatieven voor slagroom en melk

Caloriearm ijs kokosmelk

Er zijn andere ingrediënten die je in plaats van room kunt gebruiken om het juiste vetpercentage aan ijs toe te voegen.
We hebben het geprobeerd met 🥑 avocado; het ijs is zacht en romig, maar de smaak is veranderd. We geven de voorkeur aan kokosmelk, maar we raden je aan om te experimenteren met avocado als je de smaak in ijs niet erg vindt.
Andere alternatieven: hazelnoten, amandelen en pistachenoten zijn bronnen van plantaardige vetten. Om ze in ijs te gebruiken, snijd je ze gewoon fijn. Het gebruik van gedroogd fruit is natuurlijk meer of minder geschikt, afhankelijk van de smaak van het ijs dat je wilt maken.


Caloriearm en suikervrij ijs maken zonder ijsmachine

Hoe maak je zelf ijs zonder de ijsmachine? Het is een van de meest gestelde vragen voor degenen die beginnen met het maken van ijs. Wij zijn grote fans van ijsmachines, omdat het een zuinig apparaat is en uitstekende resultaten geeft. Maar we weten dat niet iedereen een ijsmachine in huis heeft.

Het gemakkelijkste ijs om te maken zonder de ijsmachine is fruit sorbetijs: meng bevroren fruit, gemengd met water en suiker of honing - in de doseringen van onze sorbetijs recepten in een blender.

Eigenlijk kun je alle ijssmaken die we op Alle Italiaanse delen, zonder ijsmachine maken: de ingrediënten en hoeveelheden veranderen niet.

Dus je kunt proberen om onze recepten voor suikervrij ijs en caloriearm ijs te maken, zelfs zonder ijsmachine. Na het mengen van de ingrediënten zul je het mengsel in plaats van het in de ijsmachine te gieten anders moeten gaan werken. Bekijk de methoden om ijs te maken zonder ijsmachine.


Caloriearm ijs recepten

Om onze pagina over caloriearm of suikervrij ijs compleet te maken, bieden we twee recepten zonder room en melk aan. We gebruiken honing in plaats van suiker, maar we nodigen je natuurlijk uit om te experimenteren met de andere hierboven genoemde zoetstoffen.

Een boek om ijs te leren maken

Zelf ijs maken is makkelijk, voordelig en gezond.

Carlina De Lorenzo, van de beroemde ijssalon Roberto Gelato in Utrecht, heeft een makkelijk boek geschreven, geschikt voor iedereen, om thuis zelf ijs te leren maken.

Lekker! ijs op bol.com
Bindwijze E-book
Taal Nederlands
Auteur(s) Carlina Coletti De Lorenzo
Uitgever Gertie Jaquet
Verschenen april 2011

Naast traditionele smaken, zoals chocolade ijs, zijn er ook bijzondere recepten recepten zoals dropijs en tomatenijs.
Zoals de auteur zegt, "IJs - alleen het woord al tovert een glimlach op de meeste kindergezichten".

Bekijk onze lijst met boeken over italiaans ijs: om de basistechniek van ijs te leren en te experimenteren met lekkere ijs en sorbetijs recepten.


Caloriearm yoghurtijs met kokosmelk en honing

4.9
(11) beoordelingen

  • 👩‍👩‍👧 3 personen
  • 👩‍🍳 Erg makkelijk
  • 10 min bereiden
  • 30-40 min in de ijsmachine


Yoghurtijs is een delicaat en vers ijs dat goed samengaat met veel ingrediënten zoals fruit, granen en honing.

Hier schrijven we het caloriearm yoghurtijs basisrecept, en je kunt de ingrediënten toevoegen die je lekker vindt. Je kunt ook gewoon verse aardbeien en kersen toevoegen als garnering bij het ijs als het klaar is.
We raden je alleen aan om geen magere yoghurt te gebruiken, omdat deze meer water bevat en het ijs mengsel te veel verdunt.

Yoghurtijs maken

Bekijk ook onze pagina over yoghurtijs maken, met het recept voor Grieks yoghurtijs.



Ingrediënten

  • Kokosmelk 200 ml
  • Water 80 ml
  • Yoghurt 120 ml
  • Honing 80 g
Caloriearm yoghurtijs maken - ingredienten

Bereiding

Yoghurtijs bereiden is snel en eenvoudig. Meng eerst de vloeistoffen: yoghurt, kokosmelk en water. Voeg vervolgens de honing toe, en blijf mixen totdat alle ingrediënten zijn gecombineerd.

Caloriearm yoghurtijs wordt met de ijsmachine op dezelfde manier bereid als traditioneel ijs. Volg alle stappen om de ijsmachine te gebruiken.

  1. Zet de ijsmachine aan

    Ijs maken basisrecept - Start

    Heb je een zelfkoelende ijsmachine? Het is tijd om het aan te zetten. Zo heeft de ijsmachine tijd om af te koelen terwijl jij de ingrediënten klaarmaakt. De ijsmachine heeft meestal 10 minuten nodig om af te koelen.

    Wat als ik ijs in een niet-gekoelde ijsmachine giet?

    Als de ijsmachine niet is voorgekoeld, zal de roerarm waarschijnlijk bevriezen voordat het ijs klaar is. Dit is een van de kleine trucjes die je moet weten bij het maken van ijs met een ijsmachine. 😊

  2. Meng de ingrediënten

    Meng de ingrediënten terwijl de ijsmachine afkoelt.

    caloriearm-ijs ingrediënten mixen

    Om een prima ijs te maken, moet je een glad en homogeen mengsel in de ijsmachine gieten.
    Het beste resultaat wordt bereikt door de ingrediënten te mengen met een staafmixer.

  3. Giet het mengsel in de ijsmachine

    Giet het mengsel in de ijsmachine

    Voordat je het mengsel in de ijsmachine giet, zorg ervoor dat de ijsmachine al bevriest, op ongeveer -25 graden.


    Nog een tip voor het gebruik van de ijsmachine

    Als je ijsmachine een venster aan de bovenkant heeft, gebruik deze dan om het ijs in te schenken terwijl de roerarm in beweging is. Dit is nog een truc om te voorkomen dat de roerarm verstopt raakt voordat het ijs klaar is.

  4. Laat het ijs 30-40 minuten roeren

    Ijsmachine - de ijs is klaar

    Wacht 30-40 minuten totdat het yoghurtijs met kokosmelk klaar is om van te genieten.

Caloriearm yoghurtijs recept - het ijs is klaar

Zelf caloriearm ijs maken met de ijsmachine

De gemakkelijkste manier om zelf ijs te maken, is door een ijsmachine te gebruiken. De ijsmachine is een compact (en goedkoop) apparaat, waar je veel voldoening uit kunt halen. Niet alleen in de zomer: als je een ijsliefhebber bent, kun je de ijsmachine het hele jaar door gebruiken om gezonde en lekkere snacks te maken.




Caloriearm chocolade ijs zonder slagroom en koemelk

4.8
(5) beoordelingen

  • 👩‍👩‍👧 3 personen
  • 👩‍🍳 Erg makkelijk
  • 10 min bereiden
  • 30-40 min in de ijsmachine

Wij bieden je het recept voor chocoladeroomijs zonder slagroom en zonder koemelk. Voor dit recept gebruiken we in plaats daarvan kokosmelk en honing als zoetstof.

Chocolade ijs maken

Bekijk ook onze pagina over chocolade ijs maken, met het recept voor vegan chocolade ijs.


Ingrediënten

  • Kokosmelk 250 ml
  • Water 150 ml
  • Cacaopoeder 30 g
  • Honing 80 g
Caloriearm chocoladeijs maken - ingredienten

Bereiding

Het bereiden van dieetchocolade-ijs is snel en eenvoudig. Je kunt kokosmelk gebruiken met een vetpercentage van 18%, deze vind je in tetra pak bij de supermarkt.

Voeg eerst de vloeistoffen, water en kokosmelk toe. Voeg dan de honing toe en tenslotte de cacao, al blijf mixen.
Zoals gewoonlijk kun je een blender of handmixer gebruiken. Mix tot het mengsel glad en homogeen is.

Zodra de ijsmachine is afgekoeld en met de garde in beweging, giet je het ijs. Laat het ijs 30-40 minuten roeren.


Caloriearm chocoladeijs recept

Meer recepten

Lees ook onze pagina over zelf gezond ijs maken, met recepten voor puur, wit en vegan chocolade ijs.

Volg deze pagina

Kijk op deze pagina. We gaan hem verrijken met nieuwe recepten en onze experimenten voor een zelfgemaakt ijsje zo goed als in de beste ijssalons van Italië!

Geniet van je Italiaanse chocolade gelato! 😄🍨

Meer blogs

Over Alle Italiaanse

Hoi! Wij zijn Italiaanse expats en wonen al jaren in Nederland.
Toen we naar Nederland kwamen, namen we een deel van onze traditie met ons mee. En we merkten al snel dat Italië erg populair is bij de Nederlanders. Nu we de Nederlandse cultuur wat beter begrijpen, willen we een account aanbieden met originele inhoud.
We schrijven deze blog ook om Nederlands te oefenen, dus je zult ons schrijven een beetje "creatief" vinden. We houden ervan grammaticafouten te melden. Grazie mille!