Samenvatting
In deze vierde roman vertelt Elena Ferrante over het volwassen leven van Elena en Lila.
De twee hoofdpersonen hebben een leven vol gebeurtenissen, vallen en wedergeboorten achter zich. Ze vochten om uit de ellende van de wijk Napels te komen, maar de band is moeilijk te ontbinden.
Lila
Lila had als kind een droom: Napels bevrijden van het kwaad.
En ze bleef in Napels, verstrikt in de relatie met de wijk en haar inwoners.
Ze maakt een heel moeilijke periode door, maar dan heeft ze een verrassende wending: ze opent samen met zijn partner Enzo een IT bedrijf. Haar succes veroorzaakt opschudding in de buurt, zo erg zelfs dat ze botst met de Camorra. In deze vierde roman lijdt Lila dan het grootste verlies van allemaal.
Elena
Elena is nu een succesvolle schrijfster geworden. Ze besluit Florence en haar man Pietro te verlaten en met haar twee dochters terug te keren naar Napels om zich bij Nino Sarratore te voegen.
Nino is de man op wie ze als jong meisje verliefd was. Hij is weer in Elena's leven gekomen en ze voelt dat ze een kans heeft.
Vervolgens gaat Elena weer in de wijk wonen, en gaat ze in hetzelfde gebouw wonen als Lila. De twee vrienden worden weer herenigd, ze zoeken elkaar op en botsen alsof ze jong zijn, maar dan in de huid van twee volwassen vrouwen.
Het verhaal van het verloren kind - Recensie en opmerkingen
In de vier Napolitaanse romans ontdekten we dat de vriendschap tussen Elena en Lila een complexe relatie is.
Lila en Elena naderen en gaan vaak weg. Vaak worden ze afgewezen vanwege gebeurtenissen, soms omdat ze het zelf willen.
De personages in de boeken van Elena Ferrante zijn niet perfect, ze maken vaak fouten en kunnen zelfs onaangenaam zijn voor de lezer.
Zoals Lila zegt: alleen in slechte romans doen en denken personages altijd de juiste dingen; er zijn goede mensen, slechte mensen, en uiteindelijk is de cirkel rond.
De twee geniale vriendinnen
Elena en Lila zijn twee complementaire karakters: ze trekken elkaar aan en stoten elkaar af, ze beïnvloeden elkaar, ze haten en houden van elkaar.
In Het verhaal van het verloren kind ging Elena Ferrante nog dieper in op de relatie tussen Lila en Elena. Zelfs als volwassenen blijven de twee vrienden twee kanten van dezelfde medaille.
Deze vierde roman laat zien hoeveel Lila Elena heeft beïnvloed, vanuit alle gezichtspunten. Zozeer zelfs dat Elena, ondanks haar studies, alleen een toeschouwer lijkt van het 'echte' leven dat Lila leidt, met de moeilijkheden en drama's.
Elena neemt nooit beslissingen. Daarom is voor Elena de vriendschap met Lila een vaste gedachte, ondanks de afstand. Wat Elena in haar leven deed, deed ze als gevolg van wat Lila zei of deed.
Zelfs wanneer Lila verdwijnt, ondanks dat ze niet aanwezig is, slaagt ze er toch in om Elena een beslissing te laten nemen: het boek van hun verhaal schrijven.
Elena zegt: Ik vraag me af of ik echt ooit een goede roman heb geschreven, en of Lila hem al jaren schrijft en herschrijft.
Terug op de wijk in Napels
Ondanks de moeite die ze heeft gedaan om weg te komen uit de wijk waar ze als jong meisje gevangen zat, keert Lenù terug naar Napels.
Ondanks de moeite die ze heeft gedaan om weg te komen uit de wijk waar ze als jong meisje gevangen zat, keert Elena terug naar Napels.
Ze studeerde in de meest prestigieuze scholen, was getrouwd met een rijke en beschaafde man en werd zelf een bekende schrijfster. Maar ze is er nooit echt in geslaagd om haar plaats van herkomst te vergeten.
Het is alsof het leven van de wijk niet echt kan worden gewist uit het leven van degenen die er woonden.
Kritiek - De rol van vrouwen
De hele tetralogie van de Napolitaanse romans is bezaaid met thema's over de rol en perceptie van vrouwen in de Italiaanse samenleving van de jaren vijftig tot nu. Niet alleen het verhaal van de twee vrienden, maar ook maatschappelijke vraagstukken als echtscheiding, abortus en de arbeidsomstandigheden van vrouwen in fabrieken.
De geniale vriendin serie wordt vaak geprezen omdat het een intens vrouwenverhaal is. Het is echter gemakkelijk waar te nemen, zoals veel lezers hebben gedaan, dat de rol van vrouwen niet bijzonder verheven is in de zaken van de twee vrienden.
In alle vier de romans blijven vrouwen afhankelijk van mannen. Niet altijd van dezelfde man: de mannelijke figuur verandert meerdere keren.
Maar hun acties zijn een gevolg van het gedrag van mannen. En bijgevolg is geen van de twee vrienden de minnares van hun eigen lot, zelfs niet in het einde van het boek. De twee vrouwen zijn nooit echt vrij, omdat ze onderworpen zijn aan hun eigen angsten en schuldgevoelens.
Kritiek op het karakter van Elena
Veel lezers hebben enige ergernis geuit over het personage Elena, die ook de verteller in het boek is.
In Het verhaal van het verloren kind lijkt Elena steeds verwarder en ontevredener. Ze weet niet wat ze wil en is jaloers op haar vriendin Lila.
Door haar onzekerheid, die haar blokkeert en haar belet keuzes te maken, kan het personage daardoor onaangenaam overkomen.
We geloven dat dit met opzet is gedaan, door de auteur Elena Ferrante, juist om te onderstrepen hoe noodzakelijk het is om een geniale vriend bij ons te hebben, echt of figuurlijk, die ons dwingt om te durven en actie te ondernemen.
Een blik op Napels en Italië
Net als in "Wie vlucht en wie blijft", gaat de schrifster Elena Ferrante ook in dit vierde boek in op Italiaanse maatschappelijke thema's.
Via het verhaal van Lila werpt de lezer een blik op de gebeurtenissen die Napels in de jaren tachtig raakten: de verschrikkelijke aardbeving en de moord op Aldo Moro. Maar ook zaken als huiselijk geweld, homofobie en georganiseerde misdaad.