Laatst bijgewerkt op 9 november 2022

Recept: Italiaanse pizza met groenten 🍕🍆

Wat zijn de meest gebruikte groenten op pizza? We vertellen erover op deze pagina, samen met onze suggesties voor het maken van een Italiaanse pizza met gezonde ingrediënten, te beginnen met tomaat, kaas en bloem.

Recept: Italiaanse pizza met groenten 🍕🍆

Pizza gaat heel goed samen met een grote verscheidenheid aan groenten. De combinatie van pizza en groente is niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond en licht: je eet een pizza rijk aan ingrediënten maar ook caloriearm.

Verschillende groenten hebben echter verschillende kooktijden. Sommige groenten moeten worden gekookt voordat ze als topping op pizza worden gebruikt; andere kunnen rauw worden toegevoegd, nadat de pizza uit de oven is gehaald.

Wij zijn Italianen in Nederland en we schrijven deze pagina ook om ons Nederlands te oefenen. Vergeef ons als ons schrijven soms creatief is. 🙂


Groenten op pizza: gegrild, gestoomd, gekookt of rauw

Meestal op pizza met groenten, of 'ortolana' zoals het in Italië wordt genoemd, worden tomaat en mozzarella gebruikt als basis om de groenten op toe te voegen.

Niets weerhoudt je ervan om de pizzabodem te gebruiken om een witte pizza te maken, zonder tomaten. Groenten passen goed bij kaas en we raden je aan om mozzarella toe te voegen, zelfs als je een witte pizza met groenten maakt.

Elke groentesoort vraagt om een specifieke bereiding.

Uien moeten bijvoorbeeld in ringen worden gesneden en aan de pizzabodem worden toegevoegd voordat het in de oven wordt geplaatst.

Aubergines, paprika's en courgettes moeten worden gegrild voordat ze aan de pizza worden toegevoegd.

Venkel, spinazie, asperges en aardappelen moeten worden gekookt of gestoomd en goed worden uitgelekt uit het water voordat ze op de pizza worden gelegd. Nogmaals, voor het bakken van de pizza in de oven.


Gegrilde of gekookte groenten op pizza?

  • Gegrilde groenten houden minder water vast en geven de pizza een sterkere smaak. De bitterheid van de aubergine is meer voelbaar in de mond, evenals de zoetheid van de courgette.

  • Gekookte groenten daarentegen zijn zachter van smaak. Omdat ze een grote hoeveelheid water bevatten, moeten ze goed worden uitgelekt en aan de pizza worden toegevoegd voordat deze in de oven wordt geplaatst.


Rauwe groenten op de gebakken pizza

Groenten zoals salade, verse rucola, witlof en bieslook worden aan de pizza toegevoegd als deze gebakken is en uit de oven is gehaald.

Hetzelfde geldt voor verse eekhoorntjesbrood en champignons, die heel dun kunnen worden gesneden en aan de pizza kunnen worden toegevoegd als deze gebakken is.


Pizza met groenten recept

4.8
(8) beoordelingen

We hebben ook de meest populaire combinaties van groenten op pizza verzameld. Natuurlijk is het mogelijk om de groenten te begeleiden met andere ingrediënten om onze pizza nog lekkerder te maken.


  • 👩‍🍳 30 min. bereiden
  • 8 uur rijstijd
  • 👨‍🍳 5 min. oventijd

Ingrediënten voor 4 personen

Pizzadeeg
  • Volkoren meel 95 g
  • Bloem '00' 380 g
  • Water 320 ml
  • Verse gist 0,26 g
  • Zout 15 g

Pizza bereiden voor meer of minder dan 4 personen? Vind de juiste verhoudingen van ingrediënten met de Pizzadeeg calculator.


Pizzasaus
  • Gepelde tomaten 450 g
  • Olijfolie Een scheutje
  • Zout 4,5 g

Toppings
  • Mozzarella 125 g
  • Gegrilde, gekookte of rauwe groenten

Groenten die lekker zijn op pizza en hoe ze te koken

  • Artisjokken

    Als je verse artisjokken gebruikt, raden we je aan deze een paar minuten in een pan te bakken met een beetje olijfolie en knoflook. Dan kun je ze op de pizzabodem leggen voordat je ze in de oven zet. Zorg dat er wat vocht in de artisjokken zit voordat je ze op de pizza legt: zo drogen ze niet helemaal uit als ze in de oven staan.

  • Aubergines, courgette, paprika

    De klassieke pizza met groenten die je in Italiaanse pizzeria's eet, wordt belegd met gegrilde paprika's, aubergines en courgettes. Als je thuis pizza ortolana maakt, grill deze groenten dan voordat je ze op de pizza legt. Gegrilde groenten worden aan de pizza toegevoegd voordat ze in de oven worden geplaatst.
    Laat een beetje water erin zodat ze niet helemaal uitdrogen tijdens het bakken van de pizza.
    Een alternatief: Aubergines en courgettes kunnen ook rauw worden toegevoegd, altijd voor het bakken van de pizza. Zorg er in dit geval voor dat je zeer dunne plakjes aubergine en courgette snijdt, zodat ze de tijd hebben om in de oven te bakken in de paar minuten waarin de pizza gebakken is.

  • Spinazie

    Op pizza kun je verse spinazie gebruiken. Voordat je ze aan de pizza toevoegt, raden we je echter aan de spinazie in een pan met wat olie en een snufje zout te sauteren. Op deze manier wordt er een beetje water uit de bladeren gehaald, wat nodig is tijdens het bakken.
    Nadat je ze hebt sauteren, kun je de spinazie over de pizza verdelen voordat je de pizza in de oven zet.
    Spinazie is erg goed als vulling voor pizza calzone: met de deeglaag rond de spinazie behouden ze hun consistentie, zelfs nadat ze op hoge temperatuur in de oven zijn gebakken.

  • Rucola

    Een handvol rucola geeft een lichte smaak aan de pizza.
    Rucola mag nooit rauw op pizza worden gelegd voordat het wordt gebakken. Rucola moet rauw op de pizza worden toegevoegd, wanneer deze uit de oven is gehaald.

  • Verse cherrytomaten

    Wat betreft de rucola: als ze in de oven worden geplaatst, verliezen de cherrytomaten hun versheid. Voeg de cherrytomaatjes na het bakken toe aan de pizza, in partjes gesneden.


  1. Bereiding van het pizzadeeg

    Voor de bereiding van het deeg kun je het italiaanse pizzadeeg basisrecept volgen. De verwerking van het deeg is voor alle pizza's hetzelfde.

    Het recept dat we delen, bevat een rijstijd van 8 uur. Waarom?
    Een lange rijstijd bepaalt de verteerbaarheid van de pizza, omdat op deze manier de gist zijn werk kan doen.

    Het nauwkeurig bereiden van pizzadeeg vereist een beetje organisatie. We raden je altijd aan om de 8-uurs rijstijd te respecteren om een goede pizza te eten.

    Wil je niet wachten? Je kunt een pizzabodem kopen die klaar is om gekruid te worden met de ingrediënten.

  2. Pizzadeeg uitrollen

    In tegenstelling tot wat in veel online recepten staat, gebruik je de handen en niet de deegroller om het pizzadeeg te uitrollen.
    Het uitrollen van een goed gerezen pizzadeeg is heel eenvoudig: idealiter zou de pizzabodem in deze stap zo min mogelijk moeten worden gehanteerd.

    pizzabodem uitrollen
  3. Bereid de tomatensaus en mozzarella voor

    Sommige versies van de pizza met groenten hebben tomatensaus, terwijl andere zijn gemaakt als een focaccia en witte pizza's worden genoemd. Als je een pizza met tomatensaus maakt, raden we aan om toe te voegen:

    • 1 gram zout voor elke 100 gram tomaat.

    • Een paar blaadjes basilicum.

    • Een scheutje extra vierge olijfolie.

  4. Bereid artisjokken, aubergines, courgettes, paprika's en spinazie

    Zoals we eerder schreven, moeten groenten zoals artisjokken, aubergines, courgettes, paprika's en spinazie worden bereid voordat ze op de pizza worden gelegd.

    Kook artisjokken en spinazie in een pan met olie en knoflook. Aubergines, courgettes en paprika's moeten in dunne plakjes worden gesneden en gegrild, zodat er een beetje water overblijft dat nodig is tijdens het koken van de pizza.

  5. Verwarm de oven voor

    Volgens het traditionele Italiaanse recept moet de pizza 60-90 seconden in een houtoven bakken bij een temperatuur van 485 graden Celsius.
    Maar niet iedereen heeft een houtoven tot zijn beschikking.

    Om thuis een uitstekende pizza te maken heb je twee oplossingen:

    • Een vuurvaste steen in de thuisoven
      vuurvaste steen

      Je kunt je thuis oven gebruiken met een vuurvaste steen. De vuurvaste steen zorgt ervoor dat de pizza, als de oven goed wordt verwarmd, in minder dan 10 minuten perfect gebakken is. Het bakken gaat niet zo snel als het originele recept aangeeft, maar het is een gemakkelijk haalbare oplossing.

    • Een elektrische pizzaoven
      Een pizza in de G3 Ferrari pizzaoven

      In Italië zijn deze elektrische pizzaovens erg populair, vooral onder Italianen in het buitenland. Deze ovens hebben een vuurvaste steen en kunnen 400 graden bereiken, en bakken de pizza perfect in slechts 4-5 minuten.

      Ze zijn niet duur, en zijn gemakkelijk te gebruiken. De bekendste en meest gebruikte is de G3 Ferrari.

  6. Voeg tomaat, mozzarella en groenten toe en zet de pizza in de oven

    Groenten, behalve rucola en cherrytomaatjes, moeten voor het bakken aan de pizza worden toegevoegd.

    Leg eerst de tomatensaus op het pizzabodem, en de mozzarella. Voeg als laatste de groenten toe. Bewaar de mozzarella onder de groenten voor een beter resultaat.

    Pizza met groenten recept - voor bakken

    Zet de pizza in de oven, die al op de maximale temperatuur moet zijn, met de vuurvaste steen er al in.

  7. Als de pizza gebakken is

    Voeg rucola, cherrytomaatjes of verse eekhoorntjesbrood toe aan de pizza nadat de pizza uit de oven is gehaald.

  8. De pizza is klaar

    De pizza is klaar als de randen en de bodem de typische luipaardvlekpigmentatie hebben aangenomen.

Hier is onze zelfgemaakte pizza met groenten. Klaar om gegeten te worden, zoals in Italië :-)

Eet smakelijk! 🍕

Pizza met groenten recept - de pizza is klaar

Pizza recepten

De echte Italiaanse pizza is niet alleen de Margherita. Pizza is ook heerlijk met een verscheidenheid aan ingrediënten en toppings: vlees, vis, groenten en kazen.


Volg deze pagina

We zullen deze pagina updaten met nieuwe tips om een pizza net zo lekker te maken als dat je eet in een pizzeria in Italië!

Geniet van je Italiaanse pizza! 😄🍕

Alle Italiaanse door Italianen in Nederland

Terug naar de homepage

Meer blogs

Alle Italiaanse Nieuwsbrief

De Italiaanse specialiteiten van de maand in je inbox

Zoals ijs in de zomer of panettone met kerst. Maar ook levensstijl en gewoonten, en de betekenis van Italiaanse woorden.