Laatst bijgewerkt op 5 oktober 2022
Mulino Bianco 🍪 Italiaanse koekjes
Mulino Bianco is een populair Italiaans snackmerk: bekend om zijn zoete koekjes en effectieve marketing. Nu vind je Mulino Bianco producten ook hier in Nederland.
Laatst bijgewerkt op 5 oktober 2022
Mulino Bianco is een populair Italiaans snackmerk: bekend om zijn zoete koekjes en effectieve marketing. Nu vind je Mulino Bianco producten ook hier in Nederland.
Op Alle Italiaanse hebben we het al gehad over merken die onderdeel zijn geworden van de populaire cultuur van Italianen.
Niet alleen dankzij de lekkerheid of kwaliteit van de producten, maar ook voor de creatieve marketingcampagnes.
De slogans, muziek en afbeeldingen zijn onderdeel geworden van de levensstijl van mensen in Italië.
Voor koffie is er Bialetti, voor pasta is er Barilla, en voor snoep is er zeker 🔊 Mulino Bianco.
Ik was een kind in de jaren 80, en ik herinner me perfect de geur en onmiskenbare smaak van Saccottini, Crostatine en Tegolini: snacks (🔊 merendine in het Italiaans) die Mulino Bianco's fortuin maakten.
Mulino Bianco, opgericht in 1974 in stad Parma, is een Italiaans merk, onderdeel van het bedrijf Barilla. Barilla verkoopt pasta, terwijl Mulino Bianco zich richt op koekjes en snacks.
In Italië was Mulino Bianco meteen een groot succes. Het bedrijf heeft altijd geïnvesteerd in marketing en communicatie, om een natuurlijk en echt beeld van zijn producten te geven (disclaimer: de producten van Mulino Bianco zijn erg lekker, maar het blijven industrieel geproduceerde koekjes).
Sinds de jaren 70 zijn de koekjes en snacks van Mulino Bianco de hoofdrolspelers van twee belangrijke momenten van de dag: ontbijt en 🔊 merenda. Mulino Bianco biedt op elk moment een zandkoekje om in melk te dippen of een koekje met room.
We hebben deze pagina geschreven om te delen wat Mulino Bianco is voor ons Italianen.
Op deze pagina
Mulino Bianco betekent letterlijk witte molen.
De molen, een watermolen die ook op het bedrijfslogo staat, symboliseert traditie en authenticiteit, die altijd centraal hebben gestaan in de branding van Mulino Bianco.
De watermolen bestaat echt, hij staat in Toscane en wordt gebruikt in de reclames van de jaren 90: die van de 🔊 Famiglia del Mulino Bianco (de Mulino Bianco familie) die in de natuur leefde.
Nu is het gebouw niet langer wit maar bedekt met steen. Het is een boerderij die je kunt huren voor evenementen en bruiloften in Italië: het heet Mulino delle Pile, in Chiusdino (Siena).
De Italiaanse woorden van deze pagina:
🔊 Biscotti | Koekjes |
🔊 Merendine | Snacks |
🔊 Inzuppare | In melk dippen |
Bekijk onze pagina over handige zinnen en woorden van de Italiaanse taal.
De marketing van Mulino Bianco is altijd gericht geweest op gezond eten en goed leven.
De communicatie- en televisiecommercials van het bedrijf weerspiegelen de gewoonten van de jaren 80, 90 en 2000 in Italië.
Onlangs heeft het bedrijf ook het historische logo vernieuwd en een detail toegevoegd: een bij, die de toewijding van het merk aan duurzaamheid symboliseert.
Het merk Mulino Bianco staat al bekend om zijn creatieve marketing.
Het bedrijf heeft altijd zwaar geïnvesteerd in het promoten van zijn producten op televisie.
Met name twee series TV commercials zijn de populaire cultuur van Italianen binnengedrongen.
De 🔊 Piccolo Mugnaio (de kleine molenaar) is de hoofdpersoon van de Mulino Bianco commercials van de jaren 80: hij is een kleine man, een paar cm groot, die lekkernijen produceert voor zijn liefde, Clementina.
Clementina eet alles met veel smaak, maar ze merkt de Piccolo Mugnaio nooit op.
De Famiglia del Mulino Bianco is de hoofdrolspeler van de TV commercials van de jaren 90: een gezin dat het leven in de stad beu is, verhuist naar het platteland, waar ze een idyllisch leven in de natuur leiden en gezond eten.
De advertenties zijn geschoten in de molen in Toscane, gerenoveerd en wit gekleurd.
De Famiglia del Mulino Bianco is een veelgebruikte uitdrukking in het Italiaans geworden, om een vals ideaal van perfectie aan te duiden, iets dat in werkelijkheid niet bestaat.
We hadden het over koekjes en snacks, maar het aanbod van Mulino Bianco omvat veel meer: brood, crackers en zelfs ijs.
In 2016 was Mulino Bianco een van de eerste koekjesproducenten in Italië die palmolie verwijderde.
Gebruik in plaats daarvan zonnebloemolie voor een product met minder verzadigd vet.
Wij bij Alle Italiaanse houden zo veel van Mulino Bianco koekjes dat we hele pagina's hebben gewijd aan de meest bekende, zoals Macine en Baiocchi.
Sommige Mulino Bianco koekjes zijn zo succesvol dat ze een merk op zich zijn geworden, zoals Pan di Stelle. 🔊 Pan di Stelle heeft zijn eigen logo, kleur en afbeeldingen die verschillen van de standaard Mulino Bianco.
De lijst van Mulino Bianco-koekjes is echter erg lang en bevat veel geliefden: Tarallucci, Ritornelli, Abbracci, Batticuori, Campagnole en Galletti.
En lekkere noviteiten als Tenerezze al Limone en Baiocchi met pistachepasta
.De afgelopen jaren zijn er een groot aantal webshops ontstaan die Italiaanse producten importeren. Tot de meest geïmporteerde producten behoren natuurlijk de Mulino Bianco snacks.
Ook Amazon Nederland breidde recentelijk hun boodschappenaanbod uit en nu bestel je gemakkelijk allerlei soorten Mulino Bianco koekjes - vaak met korting als je meerdere pakjes koopt.
De uitdaging is om een verkoper te vinden die eerlijke prijzen hanteert, inclusief verzendkosten; en dat de koekjes heel worden geleverd, en niet verkruimeld.
Niet alleen reclame, maar ook gadgets van Mulino Bianco zijn altijd erg populair geweest, en onderdeel van jeugdherinneringen voor veel Italianen.
Het combineren van kleine spelletjes met het product is een verkoopmechanisme dat heel goed werkt, niet alleen bij kinderen, en Mulino Bianco wist dat maar al te goed.
Typisch uit de jaren 80 in Italië zijn de 🔊 sorpresine (de verrassingen) die je aantrof in snackverpakkingen. De kleine verrassing zat in de iconische kartonnen doos.
Even beroemd zijn de molen modellen die je in de jaren '90 met spaaracties kon krijgen.
Spaaracties zijn een marketingstrategie die Mulino Bianco vandaag de dag nog steeds gebruikt. Zo was het in 2020 mogelijk om het Cuscino Pan di Stelle te winnen: een kussen in de vorm van het bekende chocoladekoekje met icing stars, gemaakt in samenwerking met de firma Trudy.
Op de Italiaanse website laat Mulino Bianco je een blik Mulino Bianco koekjes personaliseren, met de tekeningen van de Italiaanse kunstenaar Enrica Mannari.
Het initiatief heet 🔊 Dedicato a te: bericht, tekeningen en inhoud zijn volledig aanpasbaar op de online wizard. Een origineel idee voor een lief cadeau. Met één minpuntje: op dit moment verzendt Mulino Bianco niet buiten Italië.
Alleen één ding: op dit moment verzendt Mulino Bianco niet buiten Italië.
Mulino Bianco is het bekendste Italiaanse koekjesmerk in het buitenland, en makkelijk ook in Italië.
Het is echter niet de enige Italiaanse producent. Ken je deze andere merken?
Pavesi: beroemd om de Pavesini koekjes, en nog meer bekend om de Gocciole.
Grisbì: de lekkerste koekjes gevuld met citroen- of chocoladepasta. Weinig bekend in Nederland en dat is jammer.
Tre Marie - 🔊 Ancora uno (Nog een), die hier in Nederland niemand kent, maar in Italië zijn er mensen die zweren dat het het beste koekje van allemaal is.
Kijk op deze pagina. We verrijken het met informatie en curiosa over de heerlijke Italiaanse koekjes.