Laatst bijgewerkt op 7 september 2021

Nutella Biscuits: Ferrero koekjes met hazelnootpasta kopen 🍪

Nutella Biscuits voor kant

Nutella Biscuits zijn de nieuwe koekjes van het Italiaanse bedrijf Ferrero. Na jaren van Onderzoek & Ontwikkeling zijn ze in 2019 op de markt gebracht in Italië.

Deze koekjes zijn een noviteit in Italië en werden pas in 2019 op de markt gebracht.
Voor de gelegenheid organiseerde Ferrero een grote marketingcampagne. Dat werkte prima: alleen al in de eerste maand werden 4,2 miljoen pakketten verkocht, waarbij de koekjes als warme broodjes over de toonbank gingen en tegen een premie werden doorverkocht op Amazon en eBay.

Nutella Biscuits zijn ook het middelpunt van een handelsoorlog tussen de twee grootste producenten van Italiaanse koekjes, Ferrero en Barilla; zelfs de New York Times sprak erover.
Op deze pagina vertellen we je het hele verhaal.

Op deze pagina


Wij zijn Italianen in Nederland en we schrijven deze pagina ook om ons Nederlands te oefenen. Vergeef ons als je spelfouten vindt. 🙂


De geschiedenis van Nutella Biscuits

Volgens Ferrero duurde het Onderzoek & Ontwikkeling rond Nutella Biscuits 10 jaar. In 2018 werd een test uitgevoerd met de verkoop van de koekjes in enkele supermarkten in Duitsland en Luxemburg.

De koekjes Nutella Biscuits zijn verdeeld in twee delen, beide van zanddeeg. De bodem is een kleine container voor Nutella crème. Het bovenste deel is een cirkel van zanddeeg die als deksel fungeert.

Nutella Biscuits pasta

De snack oorlog tussen Ferrero en Barilla

Barilla en Ferrero zijn de twee grote Italiaanse koekjes- en snacksbedrijven.

In 2019 creëerde Barilla de Crema Pan di Stelle, een smeerbare crème die concurreert met Nutella.
Nutella Biscuits zijn het antwoord van Ferrero op deze zet.

De Italiaanse markt voor romige koekjes werd namelijk gedomineerd door Barilla, met Mulino Bianco Baiocchi (koekjes met cacao en hazelnootpasta) en met Ringo Pavesi (met vanille of cacao).
De Italiaanse koekjes markt was in 2019 1,2 miljard euro waard.

Nutella Biscuits arriveerde op 25 oktober 2019 in de schappen van supermarkten.
In de eerste maand werden 4,2 miljoen verpakkingen verkocht, voor 12 miljoen euro aan omzet.

Nutella Biscuits manie

In de eerste maanden dat ze in de aanbieding waren, waren Nutella Biscuits eigenlijk niet verkrijgbaar in supermarkten in veel Italiaanse steden.

De supermarkten waar de Nutella Biscuits koekjes nog te vinden waren, verkochten niet meer dan drie pakken tegelijk per klant.

Nutella Biscuits uitverkoocht

Volgens "Il Mattino", de krant van Napels, deed zich dezelfde situatie voor in de stad. Er zijn al mensen die een klein bedrijf hebben georganiseerd. Ze houden toezicht op een supermarkt, wachten op de nieuwe Ferrero lading en kopen zoveel mogelijk pakjes.

Om vervolgens de Nutella Biscuits door te verkopen voor het dubbele of driedubbele van de prijs. "Er zijn er die een pakje voor acht euro verkopen", schrijft de krant, tegen een adviesprijs van drie.

Op Amazon en eBay werden pakjes koekjes verkocht voor 12 euro per stuk, vier keer de adviesprijs.

Zeer tevreden Giovanni Ferrero, CEO van de groep, die Nutella Biscuits definieert als "een fenomeen van sociale aggregatie en Italiaanse traditie, waarin de liefdesrelatie met dit geweldige merk wordt gevierd". En hij voegt eraan toe: "de operatie gaat boven verwachting".

Nutella Biscuits exra prijs

In het eerste verkoopjaar realiseerde Nutella Biscuits een omzet van meer dan € 141 miljoen, waarmee het een marktaandeel van ongeveer 8,5% van de Italiaanse koekjesmarkt veroverde. De koekjes sector zelf in Italië groeide in hetzelfde jaar met 13%: groei gedreven door Nutella Biscuits.

De tube Nutella Biscuits

In Balvano, in de meest zuidelijke Ferrero-fabriek in Italië, heeft de producent een nieuwe en complexe productielijn gecreëerd, speciaal voor Nutella Biscuits en voor de nieuwe verpakking die in 2021 wordt geïntroduceerd: de Nutella Biscuits tube.

Nutella Biscuits tube

De nieuwe tube is een stevige verpakking van 168 g, bevat 12 stuks en wordt in Italië verkocht tegen een adviesprijs van € 1,99. Het is hersluitbaar en ontworpen om Nutella koekjes altijd mee te nemen en onderweg te consumeren.

Waarom zijn Nutella Biscuits koekjes zo lekker?

Velen vragen zich af waarom Nutella koekjes als zo innovatief worden beschouwd. Deze koekjes zijn tenslotte slechts twee kleine schijfjes zanddeeg met Nutella in het midden.

Is het allemaal te danken aan een slimme marketingcampagne? Zeker, maar niet alleen dat.

De nieuwe koekjes van Ferrero zijn innovatief om twee onderling verbonden redenen: het formaat van het koekje en het formaat van de verpakking.

  • Allereerst de verpakking: de Nutella Biscuits zak is hersluitbaar, in tegenstelling tot de verpakking van zijn concurrenten. Hierdoor blijven de koekjes langer vers.

  • Het koekje: het gewicht van elk Nutella-koekje is 13,8 gram: ongeveer 33% hoger dan zijn directe concurrenten, die in Italië de Baiocchi en de Ringo zijn.
    De omtrek van het koekje is ook ongeveer 1/4 groter dan die van de concurrenten.

Nutella Biscuits vergelijk met Ringo Pavesi en Baiocchi Mulino Bianco

Deze verschillen in het gewicht en de vorm van het koekje zorgen voor een andere perceptie van smaak en verzadiging. Nutella Biscuits zijn koekjes met een hoger caloriegehalte.

Volgens consumentenfeedback is het juiste aantal Nutella-koekjes om te eten 3 koekjes: een portie van 39 g.

Baiocchi daarentegen wordt verkocht in verpakkingen van 3 koekjes van in totaal 28 g, maar die de consument een beetje ontevreden maken: ze vinden het te weinig.

Nutella Biscuits ingrediënten

Nutella Biscuits hebben nog een ander voordeel ten opzichte van hun concurrenten: Ferrero heeft, in tegenstelling tot Barilla, geen palmolie verwijderd. En dankzij de controversiële palmolie zijn de koekjes lekkerder.

De kenmerken van Nutella Biscuits zijn de knapperigheid van het koekje, de romigheid van de vulling en de balans van smaak.

Nutella vertegenwoordigt 40% van het koekje. Elk koekje weegt 13,8 g en bevat 71 calorieën.

Ingrediënten

HAZELNOOT en cacaocrème 40% (suiker, palmolie, HAZELNOTEN 13%, magere MELKpoeder 8,7%, magere cacao 7,4%, anti-lecithine-emulsie (SOJA); vanilline), TARWEbloem (32%), plantaardige vetten ( palm, palmpit), rietsuiker (9%), LACTOSE, TARWEzemelen, volleMELKpoeder, GERST- en maïsmoutextract in poedervorm, honing, rijsmiddelen (dinatriumdifosfaat, ammoniumwaterstofcarbonaat, natriumwaterstofcarbonaat), vetarm cacao, zout, TARWEzetmeel, gemoute GERSTbloem, emulgatoren: lecithine (SOJA), vanilline.

Gemiddelde waarden 100 g 1 stuck (13,8 g)
Calorieën (kJ / kcal) 2146 / 513 297 / 71
Vetten (g) 24,5 3,4
waarvan: verzadigde vetzuren (g) 11,8 1,6
Koolhydraten (g) 63,3 8,7
waarvan: suikers (g) 34,7 4,8
Eiwitten (g) 8,4 1,2
Zout (g) 0,529 0,073

Nutella Biscuits zakje achter

Bron: Ferrero.it


Waar Nutella Biscuits kopen

Nutella Biscuits zijn niet gemakkelijk te vinden in Nederland, maar je kunt ze bestellen bij online winkels die Italiaanse producten verkopen.

Nutella-koekjes worden verkocht in zakjes van 304 g, die ongeveer 20 koekjes bevatten; of in de nieuwe tube van 166 g. Beide verpakkingen zijn hersluitbaar.


Volg onze pagina over Nutella Biscuits

Kijk op deze pagina. We verrijken het met al het nieuws over de Nutella Biscuits koekjes lijn, die je ook hier in Nederland kunt vinden en genieten.

Meer blogs