Laatst bijgewerkt op 5 augustus 2022

Ramazzotti Amaro: hoe Italiaanse likeur te mixen en waar te kopen 🥃

Symbool van Milaan, de bittere likeur is een mix van 33 kruiden en specerijen met een sinaasappelsmaak en 200 jaar geschiedenis. Uitstekend als puur, met ijs of als aperitief cocktail

Ramazzotti Amaro, of Amaro Ramazzotti zoals het in Italië wordt genoemd, werd voor het eerst geproduceerd in Milaan in 1815 door Ausano Ramazzotti. Het was het eerste Italiaanse aperitief dat geen wijn als basis gebruikte.

Naast de band met de stad Milaan en met de gouden jaren van economische expansie, staat Ramazzotti Amaro bekend als een mix van 33 verschillende kruiden en vruchten, die van over de hele wereld worden geïmporteerd, waarin de sinaasappelsmaak opvalt. Het heeft een matige smaak en niet te zoet, waardoor het perfect is op elk moment van de dag: als aperitief, toegevoegd aan koffie en ook op ijs.

Tegenwoordig is Ramazzotti de best verkopende Italiaanse sterke drank ter wereld en de meest bekende geïmporteerde likeur in Duitsland.
Ook de andere producten van het bedrijf kennen een uitstekend internationaal succes zoals Sambuca Ramazzotti, marktleider in Griekenland en Canada.

Op deze pagina


Wij zijn Italianen in Nederland en we schrijven deze pagina ook om ons Nederlands te oefenen. Vergeef ons als je spelfouten vindt. 🙂


Ramazzotti Amaro: geschiedenis en oorsprong

De oorspronkelijke naam van de likeur was Amaro Felsina Ramazzotti, en werd gecreëerd door Ausano Ramazzotti, een apotheker uit Bologna die in het begin van de 19e eeuw naar Milaan verhuisde.

In zijn kleine laboratorium in Milaan experimenteert meneer Ramazzotti met ingrediënten van over de hele wereld: zoete sinaasappelschil uit Sicilië, gentiaan, rabarber, kurkuma en rozemarijn.
Zijn doel was om een drankje te maken dat geschikt was voor elk moment van de dag.

Een fles Amaro Ramazzotti
Amaro Ramazzotti

Het recept van Amaro Ramazzotti werd beroemd omdat het een mix van 33 specerijen, kruiden, bloemen en fruit bevatte. Het recept is zelfs vandaag nog steeds geheim en is ongewijzigd gebleven.

Ramazzotti Amaro Felsina reclame

De eerste bar waar Ramazzotti Amaro werd geserveerd

In 1848 opende Ramazzotti een bar in de Via Santa Margherita, vlakbij de Kathedraal van Milaan. In zijn bar wordt de eerste Italiaanse likeur zonder wijn geserveerd, die altijd gedronken kan worden, als aperitief of als digestief.

Ramazzotti amaro, de eerste bar in Milaan

Ramazzotti Amaro wordt geleidelijk het symbool van een tijdperk in Milaan en de levensstijl van de Lombardische stad.

De Ramazzotti broers distilleerderij

Na het overlijden van Ausano breiden de erfgenamen, de broers Ramazzotti, het bedrijf verder uit.

De periode tussen 1920 en 1940 is het tijdperk van de eerste reclamecampagnes en met beroemde illustratoren als Seneca, Dudovich en Boccasile die van Ramazzotti een stijlicoon maken in de voorhoede van communicatie.

Ramazzotti Amaro Felsina reclame
Bron: Wikipedia Italië

De distilleerderij van Ramazzotti werd echter volledig verwoest tijdens de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog.

De distilleerderij werd herbouwd en vanaf 1959 werd Ramazzotti Amaro ook in het buitenland gelanceerd en werd een internationaal icoon dankzij het iconische rood-blauwe label.

Ramazzotti amaro distilleerderij

Ramazzotti Menta en Ramazzotti Sambuca

Begin jaren 60 besloot de familie Ramazzotti het assortiment uit te breiden. Ramazzotti Menta is geboren, een frisse likeur met een typische muntsmaak en een intens aroma van munt en vanille.

Ramazzotti lanceert ook Ramazzotti Sambuca, een typisch Italiaans product met het onmiskenbare aroma van anijs en een zoete en beslissende smaak.

Ramazzotti Menta en Ramazzotti Amaro flessen

In 1985 werd het bedrijf verkocht aan de Franse groep Pernod Ricard.

Amaro Ramazzotti ingrediënten: een mix van 33 kruiden en fruit

Amaro Ramazzotti wordt geproduceerd met de maceratie van 33 soorten kruiden, specerijen en wortels.
De bereidingswijze respecteert nog steeds het originele recept van 1815, dat zelfs vandaag nog steeds geheim is.

Tot de hoofdingrediënten behoren Siciliaanse sinaasappelschil, steranijs, kardemom en kruidnagel, die tot poeder worden vermalen en vermengd met gekarameliseerde suiker en alcohol.

Ramazzotti amaro is altijd goed voor jou
"Ramazzotti Amaro is altijd goed voor jou"

Hoe wordt Amaro Ramazzotti gemaakt?

De 33 kruiden, bloemen, specerijen en vruchten zijn doordrenkt. Na filtratie worden water en suiker toegevoegd en vervolgens wordt de bitter gebotteld met een alcoholgehalte van 30 graden.

Amaro Ramazzotti heeft een alcoholgehalte van 30% in de klassieke versie en 32% in de Ramazzotti Menta-variant.
In 2012 werd het koosjer verklaard.

Hoe Amaro Ramazzotti-kruiden worden geïmporteerd

In 2010 startte Amaro Ramazzotti een fair trade project in Kerala voor de aankoop van kruiden en specerijen om kleine lokale producenten te ondersteunen. Dit is om een model te promoten dat het milieu en de lokale cultuur respecteert.

De inkoop van grondstoffen vindt plaats via de PDS Organic Spices - biologische productie-eenheid van de NGO Peermade Development Society - met toevoeging van een agrarisch, commercieel en financieel trainingsprogramma.


Smaak en aroma van Ramazzotti Amaro

De smaak van Amaro Ramazzotti bestaat uit een verscheidenheid aan alpenkruiden, kina, rabarber, nootmuskaat, kaneel, citrusvruchten, balsamico-kruiden en eucalyptus.
Houd er rekening mee dat het een likeur is die op industrieel niveau in miljoenen flessen wordt geproduceerd, en geen ambachtelijke amaro.

De kracht van Amaro Ramazzotti is dat het niet zo zoet is als andere concurrerende bitters. Hij is bijvoorbeeld minder zoet dan Amaro Montenegro en doet daardoor meer denken aan een echte kruiden amaro.


Suiker is meestal een teken van slechte kwaliteit voor een bitter: zoetheid wordt vaak gebruikt om kruiden en alcohol van lage kwaliteit te maskeren. Dit is niet het geval bij Ramazzotti Amaro.


Ondanks de lage kosten is Ramazzotti Amaro een kwaliteitsproduct waarin de smaken van aromatische kruiden en sinaasappels duidelijk voelbaar zijn.

Amaro Ramazzotti is geliefd omdat het de plantaardige smaak van de kruiden versterkt en vanwege het matige alcoholgehalte. In de tweede helft van de 20e eeuw werd de smaak nagebootst door bijna alle andere Italiaanse likeurbedrijven.

Ramazzotti amaro reclame

De directe concurrent is Fernet Branca, ook geproduceerd in Milaan, dat werd geadverteerd als een medicinale bitter voor de maag. Het verschil is dat Fernet Branca een sterkere plantaardige smaak heeft, en ook een hoger alcoholgehalte.

Ramazzotti Amaro is dan ook niet de Italiaanse likeur met de sterkste smaak, maar heeft wel een uitstekende balans tussen kruiden, zoetheid en alcoholgehalte. Het was ook de eerste grote bitter in zijn soort die in Italië werd geproduceerd.

Amaro Ramazzotti: icoon van de stad Milaan

De bitters die in Milaan worden geproduceerd, hebben een rijke productie van artistieke advertenties achtergelaten, wat heeft bijgedragen aan de bekendheid van deze likeuren. De link met de Lombardische stad is zichtbaar geschreven "Milan" op het etiket.

Ramazzotti Amaro label Milaan

In de jaren 80 werd Ramazzotti, dankzij zijn commercial "Milano da bere" (Milaan om te drinken), een icoon van een tijdperk, vertegenwoordigd door gezelligheid en het verlangen om van het leven te genieten, tegen de achtergrond van een evoluerend Milaan.

Ramazzotti amaro reclame Milano da bere

De slogan Milano da bere, bedacht in 1985 door Marco Mignani, wordt zo beroemd dat het onderdeel wordt van de Italiaanse taal.

In Milaan zijn dit de jaren van de economische hoogconjunctuur, dezelfde als die van het grote AC Milan met de Nederlanders Rijkaard, Gullit en Van Basten.

De aperitief Ramazzotti Rosato

In de jaren 2000 bracht Ramazzotti een nieuw product op de markt: het aperitief Ramazzotti Rosato, een fris en licht drankje met een felroze kleur en een fruitige smaak. Een ideale likeur om te gebruiken in cocktails, met de geur van hibiscus en oranjebloesem.

In 2015 bestaat het bedrijf Ramazzotti 200 jaar. De reclamecampagne heeft een nieuwe uiting: "Mooi leven, sinds 1815", met een volledig herontworpen logo maar altijd gelinkt aan zijn geschiedenis.

Ramazzotti amaro reclame - mooi leven sinds 1815
Mooi leven, sinds 1815

Amaro Ramazzotti mixen: cocktails en recepten

Ramazzotti Amaro is zowel koud als op kamertemperatuur lekker, puur of met ijs. Het label raadt aan om het te gebruiken als toevoeging aan koffie of om smaak toe te voegen aan een kopje ijs.

Het kan worden geserveerd met een sinaasappelschil, herinnerend aan een van de belangrijkste ingrediënten, of geschud met citroen en ijs.

Ramazzotti Amaro kan ook gebruikt worden in alle populaire cocktails die een bitter bevatten zoals Americano, Negroni Sbagliato, en Spritz.

Ramazzotti amaro, menta en sambuca reclame met een italiaanse vlag
Ramazzotti produceert ook Amaro Menta Ramazzotti (een amaro met muntsmaak die op de Italiaanse markt wordt verkocht) en Ramazzotti Sambuca.
Een fles Sambuca Ramazzotti
Sambuca Ramazzotti

Amaro Ramazzotti: prijs en waar kopen

In Nederland is Ramazzotti Amaro te koop voor een redelijke prijs, rond de 15 euro. Vooral wanneer het wordt gebruikt om cocktails te maken, heeft het een zeer betaalbare prijs-kwaliteit verhouding.

Een fles Amaro Ramazzotti
Amaro Ramazzotti

Je kan het vinden in 70 cl of 1 liter flessen in winkels zoals Gall & Gall.

Ramazzotti amaro reclame - mooi leven sinds 1815

Meer blogs