Laatst bijgewerkt op 20 juli 2022

Aperol Aperitivo: waar de oranje bitter likeur kopen 🥃

Aperol reclame

Aperol is een van de best verkochte Italiaanse likeuren ter wereld, dankzij de karakteristieke oranje kleur, het licht alcoholische gehalte, de beroemde advertenties en de spritz.

Aperol likeur werd geboren in de stad Padua, in de regio Veneto. De ondernemer Silvio Barbieri creëerde het in 1919 in het bedrijf F.lli Barbieri in via Gattamelata.

Voor mij, de auteur van dit artikel, heeft het eerste Aperol-kantoor een bijzondere waarde omdat ik er langs kwam toen ik in Padua aan de universiteit studeerde.

Aperol historische reclame in Padova

De eigenaardigheid van Aperol is het lichte alcoholgehalte: het is slechts 11 graden, zelfs als het in Duitsland wordt verkocht op 15 graden.
De naam Aperol komt uit het Frans: de heer Barbieri was in Frankrijk geweest, waar het aperitief aperò werd genoemd. Voeg een "l" toe en we krijgen Aperol.

Aperol is een aperitief likeur met een rood-oranje kleur en een bitterzoete smaak, verkregen door het infuseren van sinaasappel en kruiden in alcohol.
Het originele recept is geheim en is nog steeds het recept van de Barbieri broers.

Aperol wordt vaak gemixt met andere dranken om cocktails te maken, waarvan spritz de bekendste is.

Op deze pagina


Wij zijn Italianen in Nederland en we schrijven deze pagina ook om ons Nederlands te oefenen. Vergeef ons als je spelfouten vindt. 🙂


De geschiedenis van Aperol Aperitivo

Aperol werd voor het eerst gepresenteerd op de Padua Fair in 1919 en was meteen een groot succes.

Je moet weten dat veel Italiaanse regio's beroemd zijn om de productie van wijnen en gedistilleerde dranken, maar Veneto heeft een bijzondere bekendheid. Vooral de Paduanen houden van het aperitief.

Een deel van het succes van Aperol is ook te danken aan de creativiteit van de Barbieri broers.
Gebruikmakend van de kenmerkende oranje kleur van het drankje, bedachten ze innovatieve reclame campagnes.
Het lichte alcoholgehalte maakte Aperol ook een product dat ook geschikt was voor dames, voor wie de reclame van Aperol in de jaren dertig was gericht.

Aperol historische reclame

De associatie van Aperol met spritz ontstond in de jaren vijftig: 3cl Aperol, 3cl witte wijn of prosecco, 3cl bruisend water: we schreven een pagina over hoe je Spritz maakt met Aperol. Aperol is zo verbonden met spritz dat velen ons vragen: wat is het verschil tussen Aperol en Aperol Spritz?

Naar wat smaakt Aperol?

Als je Aperol probeert te ruiken, zul je merken dat de geur van alcohol niet erg sterk is. De alcohol is bedekt met de geur van sinaasappel en kruiden.

De kruiden die gebruikt worden voor maceratie zijn ook de oorzaak van de bittere nasmaak van Aperol. Het recept is geheim, maar de ingrediënten bevatten zeker rabarber en gentiaan.

Aperol originele label

Een curiositeit: het standaard alcoholgehalte van Aperol is 11°, maar in Duitsland wordt het verkocht in een 15°-versie.

De reclame van Aperol

Aperol werd populair in Italië dankzij de advertenties. Aperol reclames richten zich op het unieke kenmerk: de oranje kleur. Oranje waren de eerste reclame banners die Aperol in de jaren twintig in de bars van Padua liet zien.

Een naaister meet de taille van een klant en roept uit: “Mevrouw! Aperol houdt de lijn vast". Er staat ook: "Aperol is een laag alcoholisch aperitief, regulator van de spijsvertering: met een voortreffelijke smaak, op basis van speciale aromatische kruiden".

Aperol originele label

In een beroemde advertentie op de Italiaanse televisie in de jaren zestig riep acteur Tino Buazzelli "Ah, Aperol!" uit, terwijl hij zijn hand op zijn voorhoofd legde. Een claim die jarenlang door mensen in bars zal worden herhaald.

Aperol historische reclame met Tino Buazzelli

In de jaren tachtig werd de advertentie gemaakt waarin Holly Higgins zich op een motorfiets bij vrienden voegt in een bar in Miami terwijl ze zegt: "Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik drink Aperol".

Aperol reclame met Holly Higgins

Aperol begint bekend te worden in het buitenland in de jaren 2000, wanneer het zich uitbreidt naar Duitsland, Oostenrijk en Nederland.

Sinds 2008 heeft de reclamecampagne als onderwerp het happy hour en spritz: tradities die geliefd zijn bij Italianen, en waarover we het hadden op de aperitief pagina.

In 2011 kwam Aperol Spritz op de markt, de nieuwe kant-en-klaar cocktail die alle ingrediënten van de spritz al gedoseerd in een flesje biedt.

Aperol en kunst

Aperol wordt niet alleen geassocieerd met reclame, maar ook met artistieke productie.

In de jaren negentig maakt de Italiaanse kunstenaar Lorenzo Mattotti een serie schilderijen met als thema de consumptie van Aperol.

Aperol Lorenzo Mattotti reclame

De nieuwe Aperol fles

Zelfs de fles Aperol is een object van artistiek belang.

In 2008 vertrouwde Aperol Maurizio di Robilant, gerenommeerd brand advisor, het project toe om de stijl van de fles te vernieuwen. Maurizio verandert de vorm van de fles niet, maar vereenvoudigt de grafische weergave van het etiket en laat het meer lijken op hedendaags design.

Ter voorbereiding op het honderdjarig bestaan van het merk besloot Aperol in 2017 om ook de glazen fles een beetje te herzien.

De nieuwe Aperol fles behoudt de klassieke vorm, geïnspireerd op de art nouveau, en voegt een gebeeldhouwde "A" toe aan de basis van de hals van de fles.

Bovendien helt het Aperol logo, zowel op het etiket als op de dop, op 11°: net als het alcoholgehalte.

Aperol fles

De nieuwe Aperol glas

In 2016 creëerde de ontwerper Luca Trazzi een glas voor Aperol gewijd aan de aperitieflikeur, speciaal gemaakt om de Aperol Spritz te bevatten.

Aperol glas

Het glas heeft de vorm en het profiel van een omgekeerde Aperol fles. Ondanks alle stilistische updates is het profiel van de fles iconisch en sinds 1919 onveranderd gebleven.

Aperol wordt gekocht door de Campari groep

In 2003 verwierf Campari 100 procent van Barbero, dat Aperol produceert, voor een waarde van 150 miljoen euro.

Campari en Aperol hebben de geschiedenis van aperitieven in Italië geschreven. In de afgelopen decennia hebben de twee likeurmerken geconcurreerd en reclames gemaakt. En ze delen de klantenkring in de bars, waar sommige mensen Spritz verkiezen met Aperol, terwijl anderen het meer leuk vinden met Campari.

Aperol Aperitivo: aanbiedingen en waar kopen

10 euro is de minimum prijs in Nederland voor producten als Aperol Aperitivo.

In Nederland is Aperol te koop in 70 cl en 1 liter flessen in webwinkels als Gall & Gall en Drankdozijn.

Aperol fles kunst

Meer blogs